THE EFFECTIVENESS OF QUANTUM LEARNING MODEL TOWARD EIGHT GRADE STUDENTS’ READING SKILLS IN SMP N 12 BINTAN
DOI:
https://doi.org/10.35961/salee.v1i02.121Keywords:
Classroom Action Research, Quantum Learning Model, Reading skillsAbstract
This study aims at analyzing the implementation of Quantum learning model for EFL learners at SMP N 12 Bintan, Kepulauan Riau province. Urged by the factual situation that lack of students’ reading ability, the chosen model was applied in the form of classroom action research. The subject of the study is 31 of eight grade students. The result showed the application of the Quantum learning model improves students' ability to read text. This is indicated by an increase in reading skills from pre-cycle which only averaged 75.23 to 78.52 in the first cycle, while the percentage of completeness increased from 35% to 84%. In cycle II, with the improvement of Quantum learning accompanied by encouragement from teachers and guidance in groups to actively ask questions, feedback, reinforce, and divide heterogeneous groups, the average score increased to 82.29, and the percentage of completeness increased to 100%.
References
Depdiknas. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
DePorter, Bobby, dkk. 1999. Quantum Teaching: Mempraktikan Quantum Learning di Kelas. Bandung: Kaifa.
Fuady, Amir, Sumarwati, dan Slamet Mulyono. 2012. “Pembuatan Peta Semantik pada Kegiatan Prabaca untuk Meningkatkan Kemampuan Memahami Bacaan Siswa Sekolah Menengah”. Basastra Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, vol. 1, nomor 1, hlm. 1-24.
Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. 2009. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Modern Educators and Lexicographers. 1939. Webster’s New American Detionary. New York: 140 Broadway, Books, Inc.
Rahim, Farida. 2011. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Riyanto, H. Yatim. 2009. Paradigma Biru Pendidikan. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.
Rofi’uddin, Ahmad & Darmiyati Zuchdi. 1999. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Jakarta: Ditjen Dikti.
Saifudin Sau’d, Udin. 2008. Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Santosa, Puji,. dkk. 2009. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Silohatin, Etin. 2009. Cooperative Learning analisis model pembelajaran IPS. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Soedarso. 2002. Speed Reading: Cara Membaca Cepat yang Efektif dan Efisien. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Somadoyo, Samsu. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Susiani, Ketut., Nyoman Dantes & I Nyoman Tika. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Terhadap Kecerdasan Sosio-emosional dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD di Banyuning. Universitas Pendidikan Ganesha: e-Jurnal penelitian eksperimen, vol 3 tahun 2013.
Suyatmi. 1997. Membaca I. Surakarta: UNS Pres.
Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2002. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta.
Tarigan, Djago dan H.G. Tarigan. 2005. Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tim Prima Pena. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Penerbit: Gita Media Press.
Wiryodijoyo, Suwaryono. 1999. Membaca: Strategi Pengantar dan Tekniknya. Jakarta: Depdikbud Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.
Wojowasito. 1982. Kamus Umum Lengkap Inggris Indonesia – Indonesia Inggris. Malang: Delta Citra Grafindo.
Yonata, Fadhila. (2018). The Effect of Applying The Talk-to-The Text Strategy on Students' Reading Comprehension in Narrative Text. Philosophica, 1(1), pp: 12-19.
Zuchdi, Darmiyati & Budiasih. 1996/1997. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Ditjen Dikti.
 
						 
							







